Hjemmelavet ‘Nutella’

Det med at læse og forstå en varedeklarationen på en fødevare, kan være svært. Der er mange ting og tal at forholde sig til. En ting som dog er god at vide er, at den ingrediens der er mest af i forhold til vægt, står først i ingredienslisten. Derefter står den ingrediens, der er næstmest af og så videre.

Har du kigget på ingredienslisten på et glas Nutella? Sukker, palmeolie, hasselnødder (13%) … Den indeholder faktisk mere af både sukker og palmeolie end hasselnødder.

Det kan laves bedre! Find din blender frem, så laver vi en sund én af slagsen – en ‘nutella’ med hasselnødder, ren kakao og fiberrige dadler! Den kan du give til børnene med god samvittighed. Når du først begynder at blende nødderne, kan det være svært at se, hvordan det nogensinde vil komme til at ligne nutella. Men bliv ved, lige pludselig forvandles de fint hakkede nødder til en lind, cremet nutella.

Hjemmelavet ‘Nutella’

Ingredienser

  • 100 g hasselnødder

  • 4-6 dadler

  • 1-2 spsk. raw kakao (reklamelink)

  • evt. lidt rapsolie

Sådan gør du

  • Læg dadlerne i et glas med vand.
  • Rist nødderne i ovnen på 200 grader i 10-15 minutter indtil de begynder at få lidt farve og skallen begynder at give slip.
  • Lad hasselnødderne køle af og læg dem i et rent viskestykke. Gnid dem mod hinanden indtil de meste af skallen er faldet af.
  • Læg nødderne i en blender og hak dem indtil du har fået den rigtige ‘Nutella-konsistens’.
  • Hæld det meste af vandet fra dadlerne, gem et par spiseskeer – måske får du brug for dem når du skal blende dadlerne.
  • Blend dadlerne i en minihakker til en cremet ‘sauce’. Tilsæt evt. lidt af vandet, hvis dadlerne er svære at blende.
  • Bland de blendede hasselnødder sammen med dadlerne. Tilsæt kakao og evt. lidt rapsolie eller lidt mere vand, hvis du ønsker en løsere konsistens.

Note

  • 100 g raffineret sukker indeholder ca. 400 kcal. 100 g dadler indeholder 333 kcal. Der er ikke så mange kalorier at spare ved at skifte sukker ud mod dadler, men det jeg er på jagt efter er næringsindholdet. Hvis vi starter med at kigge på fiberindholdet så indeholder 100 g dadler 6 g kostfibre. Sukker indeholder 0. Dadler er desuden en god, naturlig kilde til kalium, og du finder også calcium, jern og magnesium samt A-, C-, og B-vitaminer i dadler. Kigger du på modsvarende næringsindhold for sukker, står der 0, 0 og 0. Ingen vitaminer og ingen mineraler at hente der – det er det, man kalder ‘tomme kalorier’. Og dem, viger jeg så vidt mulig udenom.

En kommentar

  1. Pingback: Antiinflammatorisk kost: En miniguide for nybegyndere - Malins Mad

Efterlad en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

*