Rabarbergrød uden tilsat sukker

Lige nu bugner min have af rabarber og dem, kan jeg heller ikke få for mange af! Sidste sommer havde de det ikke så godt, men i år ser det ud til, vi vil få meget glæde af dem! Og noget af det bedste der findes, er vel rabarbergrød! Og hvis du kender mig, har du nok allerede regnet ud, at jeg laver min rabarbergrød uden tilsat sukker… 😉

Rabarber er sunde, de er rige på fibre men fattige på kalorier og har derudover et højt indhold af vitamin-C. Vidste du godt, at rabarber botanisk set, faktisk er en grøntsag? Og så er de vel på mange måder definitionen af skandinavisk sommer…

Rabarberen er kendt for at være meget sur, og det er nok de færreste af os der nyder at sætte tænderne i den rå. De smager bedst tilberedt og tilsat noget sødt. Da jeg ikke er meget for at bruge hvidt, raffineret sukker i mit køkken plejer jeg at koge mine rabarber med vand blendet med dadler og det fungerer aldeles udmærket.

100 g raffineret sukker indeholder ca. 400 kcal. 100 g dadler indeholder 333 kcal. Der er ikke så mange kalorier at spare ved at skifte sukker ud mod dadler, men det jeg er på jagt efter er næringsindholdet. Hvis vi starter med at kigge på fiberindholdet så indeholder 100 g dadler 6 g kostfibre. Sukker indeholder 0.

Dadler er desuden en god, naturlig kilde til kalium, og du finder også calcium, jern og magnesium samt A-, C-, og B-vitaminer i dadler. Kigger du på modsvarende næringsindhold for sukker, er der 0, 0 og 0. Ingen vitaminer og ingen mineraler at hente der – det er det, man kalder ‘tomme kalorier’. Og dem viger jeg så vidt mulig udenom, når jeg laver mad! Dadler påvirker dog blodsukkeret, så det er ikke noget man skal gå helt amok i.

Måske kan du også lide min rabarberkage med crumble – også sødet med dadler så klart!

Rabarbergrød uden tilsat sukker

Portioner

4

portioner
Forberedelse

10

minutter
Færdig på

20

minutter

Ingredienser

  • 300 g rabarber

  • 100 g stenfrie dadler

  • 2 dl vand

Sådan gør du

  • Læg dadlerne i vandet og lad dem trække i mindst 10 minutter.
  • Gør rabarberne i stand og skær dem i mindre stykker.
  • Blend dadlerne sammen med vandet.
  • Hæld rabarberne i en lille gryde sammen med ‘dadel-vandet’. Lad det koge op og derefter simre på svag varme i ca. 10 minutter, eller indtil rabarberne har kogt sammen.
  • Lad grøden køle godt af før du spiser den.

7 Kommentarer

  1. Pernille

    Genialt .. der reddede du lige rabarbersæsonen .. bruger du nonoxal, eller går det uden?

    • Det er jeg glad for at høre! 😀 Jeg bruger ikke nonoxal og hvis du spiser din rabarbergrød sammen med et mælkeprodukt, hjælper det med at neutralisere oxalsyren. KH Malin

  2. Den her rabarbergrød er bare så lækker. Jeg gør nogle gange det at jeg lader den koge mere ind og tilsætter en tsk vanillepulver, så det bliver en skøn kompot, der smager så godt på min morgenskyr.

    • Hvor lyder det bare godt – supergod idé! Og sådan en omgang rabarber sammen med lidt skyr eller A38, det kan altså noget!

  3. Hej Malin. Jeg kan ikke opdrive de gode Medjoul dadler i øjeblikket. Jeg kan kun finde dem der hedder juicy dadler, ret klistrede. Kan de mon bruges og er de ligeså sunde?

  4. Malene Flambart

    Hej Malin
    Kan jeg bruge dadelsirup istedet og hvor meget tror du ?
    Tak for lækre opskrifter.

    • Hej Malene, Jeg det tænker jeg helt klart at du kan, men jeg har ikke selv prøvet det. Jeg ville koge rabarberne med lidt vand og smage af med siruppen til sidst. Det er så træls, når grøden bliver for sød. Held og lykke med dine rabarber! KH Malin

Efterlad en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

*