Rabarbergrød med dadler

Lige nu bugner min have af rabarber og dem, kan jeg heller ikke få for mange af. Sidste sommer havde de det ikke så godt, men i år ser det ud til, vi vil få meget glæde af dem! Og noget af det bedste der findes, er vel rabarbergrød!

Rabarber er sunde, de er rige på fibre men fattige på kalorier og har derudover et højt indhold af vitamin-C. Vidste du godt, at rabarber botanisk set, faktisk er en grøntsag? Og så er de vel på mange måder definitionen af skandinavisk sommer…

Rabarberen er kendt for at være meget sur, og det er nok de færreste af os der nyder at sætte tænderne i den rå. De smager bedst tilberedt og tilsat noget sødt. Jeg er jo ikke meget for at bruge hvidt, raffineret sukker i mit køkken og derfor plejer jeg at bruge dadler, når jeg laver rabarbergrød – jeg lover, du ikke kan smage forskel.

100 g raffineret sukker indeholder ca. 400 kcal. 100 g dadler indeholder 333 kcal. Der er ikke så mange kalorier at spare ved at skifte sukker ud mod dadler, men det jeg er på jagt efter er næringsindholdet. Hvis vi starter med at kigge på fiberindholdet så indeholder 100 g dadler 6 g kostfibre. Sukker indeholder 0.

Dadler er desuden en god, naturlig kilde til kalium, og du finder også calcium, jern og magnesium samt A-, C-, og B-vitaminer i dadler. Kigger du på modsvarende næringsindhold for sukker, er der 0, 0 og 0. Ingen vitaminer og ingen mineraler at hente der – det er det, man kalder ‘tomme kalorier’. Og dem viger jeg så vidt mulig udenom, når jeg laver mad! Dadler påvirker dog blodsukkeret, så det er ikke noget man skal gå helt amok i.

Rabarbergrød med dadler

Portioner

4

portioner
Forberedelse

10

minutes
Færdig på

20

minutes

Ingredienser

  • 300 g rabarber

  • 100 g stenfrie dadler

  • 2½ dl vand

Sådan gør du

  • Læg dadlerne i vandet og lad dem trække i mindst 10 minutter.
  • Gør rabarberne i stand og skær dem i mindre stykker.
  • Blend dadlerne sammen med vandet.
  • Hæld rabarberne i en lille gryde sammen med ‘dadel-vandet’. Lad det koge op og derefter simre på svag varme i ca. 10 minutter, eller indtil rabarberne har kogt sammen.
  • Lad grøden køle godt af før du spiser den.

En kommentar

  1. Pingback: Rabarberkage med crumble - Malins Mad - uden raffineret sukker

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*