Susannes vegetariske smørrebrød med kål

I dag har jeg givet ordet videre til Susanne 🙂 Susanne skriver til daglig på sin egen madblog sundtforto.dk hvor hun ‘laver sund mad til to’. I dagens anledning har hun bagt det skønneste brød med mandler, havregryn og broccoli. Helt i trit med det antiinflammatoriske køkken. Hvis du vil lave Susannes syltede rabarber, kan du evt. skifte sukkeret ud mod dadler. Det kan gøres på samme måde, som når man laver rabarbergrød med dadler.

Det er første gang jeg lukker en anden bloggere ind her på siden, men jeg føler mig helt tryg, når jeg giver ordet videre til Susanne:

Det er kun få måneder siden, jeg lærte Malin at kende. Siden da har vi haft en løbende samtale på mail, messenger, telefon, og om lidt mødes vi også. Jeg tvivler ikke på, at samtalen fortsætter fremover. For nylig spurgte Malin mig så, om jeg ville gæsteblogge på hendes blog om emnet kål. Det var en sjov udfordring, så jeg takkede ja, og her er jeg så.

Jeg hedder Susanne Pagh og til daglig skriver jeg på bloggen sundtforto.dk. Her prøver jeg på at give inspiration til en sund hverdag. Min filosofi er meget enkel, at hvis man lever sundt 80% af tiden, så går det nok at synde de resterende 20%. Derfor finder du en blanding af sund mad og syndige kager på sundtforto.dk. Jeg præsenterer maden, som vi spiser derhjemme, så det er overvejende vegetarisk plus fisk.

Malin inviterede mig til at dele en opskrift på kål. Nu er det sommer, og jeg vil gerne lave noget let og enkelt – sådan noget man har lyst til selv på en varm sommerdag. Valget er faldet på noget af det, der kan være lidt svært, når man er vegetar, nemlig frokosten. Derfor har jeg lavet forslag til vegetarisk smørrebrød på basis af broccolibrød. Fordelen ved at bruge broccolibrødet er, at kål og dermed også broccoli mætter virkelig godt. Som i virkelig, virkelig mæt. Spiser du ikke al brødet med det samme, kan det fint opbevares i køleskabet et par dage – eller det kan fryses.

Ovenpå brødet har jeg valgt det bedste af Danmark lige nu i juni måned i form af kogte, danske kartofler med danske syltede rabarber samt danske jordbær. Kombinationen af kartofler og rabarber er overraskende god.

Oftest anvender man jo rabarber i det søde køkken, jeg er ikke nogen undtagelse, og listen over rabarbertærter, rabarberkager og desserter med rabarber er meget lang. Det er selvfølgelig rigtig lækkert, men det er faktisk en skam ikke at udnytte rabarbersæsonen til det yderste og bruge nogle af de flotte, røde stilke i det salte køkken. Rabarber skal gennemgå en vis behandling inden spisning, så jeg har valgt at sylte dem i en hyldeblomsteddike – har du ikke det, så brug en æblecidereddike eller evt en hvidvinseddike i stedet.

Vegetarisk smørrebrød med kål

Antal

6

skiver
Forberedelse

25

minutter
Færdig på

50

minutter

Ingredienser

  • Broccolibrød
  • 20 g mandler

  • 150 g broccoli, buketter og stok

  • 75 g havregryn

  • 2 æg

  • 1 spsk olivenolie

  • Salt & peber

  • Pålæg
  • Jordbær

  • Parmesanost

  • Kolde, kogte kartofler

  • Syltede rabarber (se opskriften her)

  • Rygeost

Sådan gør du

  • Læg bagepapir på en bageplade og tænd ovnen på 180 grader almindelig ovnvarme.
  • Rist mandlerne på en tør pande. Smid dem i minihakkeren og hak dem medium-fint.
  • Skær broccolien i mindre stykker og hak dem i minihakkeren, så du får fint smulder.
  • De hakkede mandler og broccoli blandes med havregryn, æg og olie i en skål. Det bliver en tyk grødagtig dej. Smages til med salt og peber.
  • Smør dejen ud på bagepladen i et lag på ca. ½ cm og 20 x 25 cm. Bages midt i ovnen på 180 grader almindelig ovnvarme i ca. 22-25 minutter. Køles af og skæres i mindre stykker.
  • Jordbær-smørrebrød: Skær jordbær i skiver og læg dem på brødet. Ovenpå gives der godt med parmesanflager – og et drys peber.
  • Kartoffel-mad: Skær kartoflerne i skiver, skær også evt. de syltede rabarber i tyndere skiver. Rør rygeosten blød evt med lidt vand. Smør brødet med rygeost og kom kartofler og rabarber ovenpå.

tip!

  • Jeg bruger en minihakker til at findele ingredienserne til brødet. Men har du en blender, så kan den helt sikkert gøre arbejdet let og effektivt. Sagt helt uden misundelse, for jeg er lidt minimalistisk indstillet, når det gælder køkkenudstyr.
  • Prøv evt. at skifte sukker ud mod dadler, hvis du vil lave Susannes rabarberkompot. Det kan gøres på samme måde, som når man laver rabarbergrød med dadler.

En kommentar

  1. Pingback: 7 skønne opskrifter med kål - Malins Mad - sådan får du 200 g om dagen

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*