10.000 skridt i februar

I slutningen af december skrev jeg, at jeg ville ud og gå 10.000 skridt om dagen – hver dag – hele januar måned. Jeg delte idéen på Instagram og der var mange som ville ‘følge med’. Engagementet var størst i starten af måneden (hvilket nu ikke kom helt bag på mig 😉 ) men rigtig mange er blevet ved med at gå – noget der virkelig har motiveret mig selv til at blive ved! For vi er nok mange der har det sådan, at vi er super-motiverede når vi starter op med motion og træning, men hurtig mister gejsten og lysten igen… Her kan fællesskab bare noget – også selvom det foregår online! 

Det jeg havde håbet på med udfordringen (udover at holde mig selv gående) var at motivere flere til at komme ud og bevæge sig. For det er jo så, at kost og motion er to af de vigtigste faktorer for vores sundhed. Selv om jeg holder godt fast i den sunde kost, halter det til tider lidt med motionen. Og jeg ved, at jeg ikke er alene med den dårlige samvittighed over den manglede motion.

Januar måned blev helt fantastisk! I løbet af måneden har jeg fået et hav af hilsner fra hele Danmark fra personer, som har været ude og gå. Mange fortæller, at de aldrig før har været ude og gå så meget, og at de er så lykkelige over at komme igang. De oplever, at de har fået ny energi, og er begyndt at glæde sig til dagens tur. 

Mange af dem der har deltaget, har en eller anden form for lidelse, der gør at de ikke kan gå 10.000 skridt hver dag. De deltager, og de går, det de kan, men de kommer af sted! Mega sejt! Og der er intet krav om at man skal kunne gå 10.000 skridt for at kunne ‘gå med’. Alle kan og må være med!

Virkelig mange skriver også og siger tak for motivationen og inspirationen, og til dem kan jeg bare sige ‘tak i lige måde’! For hvor har det været motiverende at komme ud, når ‘alle andre’ kommer af sted! Det har været enormt dejligt at se, hvor lidt der egentlig skal til, for at vi kan motivere hinanden.

Januar lakker mod enden og vi går snart ind i februar. Februar… Jeg tænker vintergæk og erantis. Og jeg tænker – måske ikke lange – men længere dage. Om en måned fra og med i dag kan vi lægge 2 timer og 15 minutter til vores dage – er det ikke bare dejligt! Så selvfølgelig skal vi ud og gå også i februar! 😀 

Mit mål for februar bliver stort set det samme som januar; 10.000 skridt om dagen. Men jeg har valgt at lægge lidt til… Lange gåture er supergod ‘hverdagsmotion’, men vi skal også gerne have pulsen lidt op. Jeg har derfor fundet en rute på 5 km og 2 af mine gåture hver uge, bliver i februar skiftet ud mod en løbetur. I dag kan jeg ikke løbe 5 km, så i starten bliver det en kombination af gang og løb. Målet er selvfølgelig at jeg i løbet af måneden successivt vil komme til at løbe mere end jeg går og stille og rolig komme i bedre i form. Jeg trænger SÅ meget til det! Jeg kan ikke ret godt lide at løbe, men jeg ved hvorfor. Det er fordi, jeg synes det er så hårdt, og det kan jeg gøre noget ved!

Jeg har selvfølgelig lavet et nyt skema for måneden, som du er velkommen til at downloade. Hvis ikke du kan (eller vil) løbe, er det selvfølgelig muligt at blive ved med at gå. Og hvis ikke du kan gå 10.000 skridt, finder du bare dit eget, daglige mål. Og hvis ikke din krop holder til at gå alle dage, finder du din egen rytme. Dette er ikke en konkurrence, men et ønske om at vi sammen kan finde motivationen til at bevæge os. Den eneste undskyldning der ikke duer er dovenskab 😉

Mange har i løbet af januar måned delt deres gåture kun med mig, andre har delt dem under hashtagget #10000skridtijanuar. Nogle har tagget mig i deres story, så at jeg har haft muligheden at dele opslaget med de andre. Mit ønske er, at så mange som muligt vil være med at dele deres gåture under det nye hashtag #gåmedos2020 så at flere kan lade sig inspirere og forhåbentlig få lyst til at komme ud og gå.

Så kom og følg med på Instagram – og del gerne dine gåture med os under #gåmedos2020. Download rigtig gerne skemaet, for at tracke dine egne gå-/løbeture og for at holde motivationen i gang. For mit vedkommende skal jeg have 5 krydser under ‘gå’ og 2 krydser under ‘løb’ hver uge – hvor mange krydser går du efter?

Vi ses på Instagram og måske også ude på stierne!

Efterlad en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*